تولید مشترک خودرو توسط ایران و چین در سال ۱۴۰۲

تولید مشترک خودرو توسط ایران و چین

ارتباط ایران با چین به عنوان اصلی ترین شریک تجاری خود وارد فاز جدیدی شده است. رشد صادرات ایران به چین از یک سو، و ایجاد بسترهایی برای همکاری های بیشتر ایران و چین تحت متن قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین از سویی دیگر جان تازه ای به تبادلات تجاری و همکاری های دو طرفه بخشیده است. حال علیرضا پیمان پاک رییس سازمان توسعه تجارت ایران از همکاری ایران و چین برای تولید خودرو خبر داده است.

رییس سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به قراردادهای تهران و پکن پیرامون تولید مشترک خودرو گفت: «شرکت های خودروسازی داخلی و چینی فرآیند همکاری جهت تولید مشترک خودرو را آغاز کردند و اغلب تفاهم نامه ها و موافقت نامه ها برای آغاز این فرآیند در ابتدای سال ۱۴۰۲ وارد فاز اجرایی خواهد شد. این همکاری تاثیرات مفیدی را در بازار ایران خواهد داشت و برای طرف چینی نیز بردهایی خواهد داشت.»

چین یکی از بزرگترین اقتصادهای جهان را داراست و دومین اقتصاد برتر دنیاست. در سفر رئیس جمهور به کشور چین پیرامون توسعه روابط تجاری، معدنی، گردشگری، ریلی، خودرویی، ماشین آلات، تجهیزات صنعتی و دیگر زمینه ها گفتگوهای مهمی انجام و تفاهم نامه های زیادی وضع شده است. در حوزه خودرو نیز پیرامون ارتقای کیفیت و بهره وری تولیدات خودرویی، تامین قطعات موردنیاز صنعت خودروسازی، تجهیزات و ماشین آلات صنایع ریلی و سایر موارد توافقاتی با طرف چینی وضع شده است.

در زمینه تولید خودرو اولویت اول در افزایش کیفیت خودروها با هدف صادرات به کشورهای منطقه است تا ایران نیز در منطقه در زمینه تولید و صادرات خودرو حرفی برای گفتن داشته باشد. همکاری مشترک در زمینه تولید خودرو به این صورت است که قطعات خودرو و تجهیزات و ماشین آلات موردنیاز توسط چین به کشور ایران صادر می شود و در کشور ایران بحث تولید انجام می شود. با توجه به هزینه متناسب نیروی کار و منابع در ایران، تولید خودرو در ایران صرفه بیشتری دارد و انتقال تکنولوژی نیز در این روش به نفع کشور ایران است.

پیش بینی می شود که تولید مشترک خودرو توسط ایران و چین می تواند هزینه تمام شده خودرو را کاهش دهد و باعث کاهش التهاب قیمتی بازار خودرو شود. افزایش خودروها از یک سو و از سویی دیگر تولید خودروهایی در حد و اندازه های تراز اول جهانی با قیمت کمتر و اقتصادی تر می تواند سرانه کیفیت خودرو در ایران را افزایش دهد و مردم با صرف هزینه کمتر، ماشین بهتر و پر آپشن تری را استفاده کنند. حال باید دید که کدام یک از خودروسازهای داخلی و چینی در این طرح شرکت کرده اند و اقدام به تولید چه خودروهایی با چه ظاهر و امکاناتی می کنند و خودروهای تولید شده در رنج قیمت پایین عرضه می شوند یا جزو خودروهای لوکس به حساب می آیند.

اگر در زمینه تولید و صادرات قطعات خودرو و یا واردات و اسمبل کردن قطعات خودرو تجربه دارید، مرکز تجاری ایران و چین تحت نام بازرگانی ایجاب با مجوز رسمی از سازمان توسعه تجارت ایران می تواند شما را نیز در این پروژه ملی سهیم کند. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با شماره های مرکز تجاری ایران در چین تماس حاصل نمایید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
keyboard_arrow_up
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x