حسین قاهری رئیس مرکز توسعه تجارت و اندیشکده مطالعات ایران در چین

حسین قاهری مدیر مرکز تجاری ایران و چین

مرکز توسعه تجارت ایران در چین به ریاست حسین قاهری که با نام گروه توسعه همکاری‌های ایران و چین نیز شناخته می شود، کار خود را با هدف توسعه اهداف تجاری سازمان توسعه تجارت در کشور چین آغاز کرد. این مرکز برای تسهیل روابط تجاری میان ایران و جمهوری خلق چین در چندین حوزه خدمات حقوقی، تجاری، آموزشی و سرمایه گذاری فعالیت می کند و چشم انداز خود را بر روی قرارداد همکاری ۲۵ ساله بین دو کشور ایران و چین و گسترش تجارت ایران در چین قرار داده است. ریاست این مرکز را دکتر حسین قاهری برعهده دارد.

سازمان توسعه تجارت ایران در سال ۱۳۴۵ تاسیس شده است و توسعه تجارت خارجی، بازاریابی، تبلیغ و گسترش بازارهای جهانی کالا و خدمات صادرات از اهداف اصلی این سازمان است. در کنار این هدف، بهبود بستر بنگاه های تجاری ایران در چین و همچنین توسعه صادرات غیر نفتی نیز از دیگر اهداف والای سازمان توسعه تجارت ایران است. ضمن این مرکز ارائه تسهیلات جهت توسعه صادرات و بهبود کیفی کالاها و خدمات متناسب با وضعیت کشور و همچنین تهیه و تنظیم قوانین و مقررات برای تسهیل فعالیت تجاری و توسعه همکاری های متقابل با سایر کشورها را نیز برعهده دارد.

ارتقا صادرات و توسعه تجارت خارجی ایران، ارتقا دانش و فرهنگ صادراتی و تجارت خارجی ایران، تقویت و توسعه ظرفیت های تجاری ایران، برنامه ریزی، سیاست گذاری و اعمال نظارت بر امر توسعه تجارت خارجی ایران و همچنین ارتقا سطح کارایی و اثربخشی منابع سازمانی جزو استراتژی های سازمان توسعه تجارت ایران است. انجام تمام موارد فوق منحصرا برای کشور چین توسط مرکز توسعه تجارت ایران در چین به ریاست دکتر حسین قاهری انجام می پذیرد.

حسین قاهری مدیر مرکز توسعه تجارت ایران در چین

حسین قاهری در نشست خبری نخستین گردهمایی آسیایی

دکتر حسین قاهری با چندین سال سابقه در امور تجاری، بازرگانی و صنعتی ایران و چین، حضور موفقی را در پروژه های همکاری این دو کشور داشته اند و توانسته اند دستاورد های بزرگی را در پیشرفت تکنولوژی به خصوص در صنایع کشاورزی و پتروشیمی و نفتی برای کشور عزیزمان به ارمغان بیاورند.

۱۵ مورد از سوابق اجرایی دکتر حسین قاهری

  1. مدیر پروژه موتور رنو ۵
  2. مدیر پروژه خودرو سئات
  3. مدیرعامل گروه صنعتی نیکان
  4. معاون سرمایه‌گذاری ” گروه سرمایه گذاری پارس “
  5. عضو هیئت مدیره گروه HMC
  6. عضویت مدیر گروه سرمایه گذاری ریتماس
  7. رئیس هیئت مدیره گروه تجارت جهانی
  8. مدیرعامل گروه توسعه فناوری بشیر
  9. مدیرعامل گروه توسعه همکاری‌های ایران و چین
  10. رئیس مرکز تجاری جمهوری اسلامی ایران در چین
  11. دبیر اجرایی مجمع نخبگان ایران
  12. رئیس انجمن تبادل رمز ارز
  13. عضو هیئت مدیره شهاب خودرو
  14. عضو هیئت مدیره گروه خودرویی Akc
  15. رئیس اندیشکده مطالعات راهبردی ایران و چین

ایشان همچنین در گروه سرمایه گذاری ریتماس عضو هیئت مدیره بوده و ریاست هیئت مدیره گروه تجارت جهانی نیز در کارنامه ایشان دیده می شود. آقای حسین قاهری در سمت مدیرعامل در گروه‌های توسعه فناوری بشیر و توسعه همکاری‌های ایران و چین بوده و مرکز تجاری ایران و چین را به همین واسطه با اخذ مجوز رسمی از سازمان توسعه تجارت ایران تاسیس نموده اند.

دبیر اجرایی مجمع نخبگان ایران، ریاست انجمن تبادل رمز ارز، عضویت در هیئت مدیره شهاب خودرو و همچنین عضویت در هیئت مدیره گروه خودرویی AKC در سوابق اجرایی جناب آقای حسین قاهری دیده می شود.

تاسیس مرکز توسعه تجارت ایران در چین به ریاست حسین قاهری

دکتر حسین قاهری

گروه توسعه همکاری های ایران و چین تحت عنوان مرکز توسعه تجارت ایران در چین (بازرگانی ایجاب) با تکیه بر ۳۰ سال تجربه مدیران مجموعه در امر توسعه پروژه های همکاری دو کشور ایران و چین بر آن است تا بستری مناسب را برای فعالیت شرکت ها و مجموعه های خصوصی و دولتی کشور و همچنین تجار ایرانی در خصوص راه اندازی خطوط تولید، بهره گیری از تکنولوژی و صادرات و واردات کالا از مبدا و مقصد ایران و چین ایجاد کند. ارزیابی کیفی و حقوقی قراردادها، عقد قرارداد خرید، شکایات و دعاوی قراردادها، سورسینگ و منبع یابی کالا، ارزیابی فنی سازندگان کالا، خرید و حمل کالا از چین، امور ترجمه زبان چینی، ثبت سفارش و خدمات گمرکی، مشاوره تخصیص ارز و مشاوره حواله یوان، بازرسی کالا در چین و ده ها خدمت دیگر در این مجموعه انجام می پذیرد.

دکتر حسین قاهری سوابق موفق اجرایی زیادی از جمله دبیر کل و رئیس هیئت مدیره انجمن تبادل رمز ارز ایران، انجمن همیاران رمز ارز، زیست بوم تبادل الکترونیک و همچنین راهبری استارتاپ ورد ترید گروپ را در کارنامه کاری خود دارد و در زمینه تجارت بین المللی حضور پر رنگی داشته است. تحلیل بازارهای مالی داخلی و خارجی، حضور در پروژه های نفتی و جذب سرمایه گذار خارجی و همچنین حضور در بازار مالی چندین کشور خارجی از سوابق کاری ایشان است.

حسین قاهری موسس اندیشکده مطالعات راهبردی ایران و چین

حسین قاهری - موسس اندیشکده مطالعات راهبردی ایران و چین

حسین قاهری، رئیس اندیشکده مطالعات راهبردی ایران و چین، از انجام مطالعات راهبردی در موضوعات تجاری و اقتصادی، ارائه توصیه‌ها و همکاری با نهادهای سیاست‌گذار خبر داد.

هدف اصلی اتاق فکر(اندیشکده) کمک به تصمیم گیری و تدوین سیاست است. قاهری همچنین تصریح کرد: هدف این اتاق فکر تسهیل همکاری های علمی و پژوهشی بین دانشگاه های برتر ایران و چین از طریق تفاهم نامه های مشترک است. شورای سیاستگذاری اتاق فکر متشکل از افراد مجرب در روابط سیاسی، فرهنگی و تجاری ایران و چین است. این اتاق فکر از هفت کمیته شامل سفرا، مشاوران تجاری، فرهنگی، علمی و تحقیقاتی، یونسکو، محیط زیست و جاده ابریشم تشکیل شده است. این کمیته ها شامل سفرای ایران در ۴۰ سال گذشته در چین به همراه اندیشمندان دانشگاهی، کارشناسان یونسکو، کارشناسان محیط زیست و کارشناسان راه های تجاری از هر دو کشور خواهد بود.

این گزارش می افزاید: نخستین جلسه شورای سیاست گذاری اندیشکده مطالعات راهبردی ایران و چین روز گذشته با حضور شخصیت های برجسته و باسابقه در حوزه روابط سیاسی، فرهنگی و تجاری ایران و چین برگزار شد.

در این جلسه، اعضا این فرصت را داشتند که در کمیته های مختلف شرکت کرده و نظرات و پیشنهادات خود را برای پیشبرد برنامه های اندیشکده مطالعات راهبردی ایران و چین به اشتراک بگذارند. مقرر شد با هم افزایی بیشتر روابط ایران گسترش و توسعه یابد که به در جهت منافع ایران در همکاری های آتی با چین باشد.

در نتیجه اندیشکده مطالعات راهبردی ایران و چین، گزارش چشم انداز با اهداف اجرایی زیر تهیه شده است:

۱. انجام مطالعات راهبردی در مورد مسائل تجاری و اقتصادی بین ایران و چین.

۲. تدوین توصیه های تجاری و اقتصادی، ارائه نتایج مطالعه و سیاست گذاری از طریق متن، وب سایت، رویدادها و چند رسانه ای.

۳. ایجاد همکاری با دانشگاه های ایران و چین.

۴. همکاری با نهادهای سیاست گذار در فرآیندهای تخمین امکان سنجی، تصمیم گیری و تدوین خط مشی.

۵-همکاری با تجار، موسسات و بنگاه های اقتصادی به منظور ارائه خدمات مشاوره ای

خاطر نشان می شود: اندیشکده بر اساس مرکز مطالعات علمی تعریف شده و برای وصول به اهداف پیش گفته به انجام تفاهم و همکاری با دانشگاه های ایران و چین، و گفتمان سازی و ترویج عمومی یافته ها و سیاست ها در تعامل با تشکل ها خواهد پرداخت. فقط در یک نمونه، ما کمیته فرهنگی را داریم که وظایفی از جمله بررسی مفاهیم مختلف فرهنگ و فضای مجازی، تبیین مفهوم دو فضایی شدن جهان (فیزیکی ـ مجازی)، بررسی کنش متقابل فرهنگ و فضای مجازی، ارزیابی مهارتهای استفاده از فرصت‌های فضای مجازی، تبیین اقدامات عملیاتی برای افزایش دانش، مهارت های سواد اطلاعاتی و سواد رسانه‌ای، تحلیل مهم ترین مسائل بومی، ملی و بین‌المللی درباره دو فضایی شدن فرهنگ، کندوکاو در مهمترین فرصت‌ها و چالش‌های مرتبط با فرهنگ، فضای مجازی و سبک زندگی، بررسی اتصال تجربه‌های فرهنگی و شکل‌گیری سنخیت‌های جدید فرهنگی و در نهایت بررسی چگونگی همزیستی جهانی و بسط چند فرهنگی‌گرایی دارد.

آئین تاسیس اندیشکده مطالعات راهبردی ایران در چین

دکتر حسین قاهری در اولین جلسه شورای سیاست گذاری اندیشکده مطالعات راهبردی در اسفند ۱۴۰۱ گفتند: «اندیشکده در یکسال گذشته هسته شکل گیری و مطالعاتش شروع شد. ایده اولیه از برنامه سیاست های چین تحت عنوان باز تعریف موقعیت استراتژیک چین گرفته شد. چین سه دوره تغییر داشته است:

  • دوره اول از سال ۱۹۸۰ تا ۱۹۹۰: چینی ها قصد داشتند تولید ناخالص خود را به حدی برسانند که فقط بحث تامین خوراک مردم تامین شود. در آن سالها عمده چینی ها در ۲۴ ساعت یک وعده غذای سیر نداشتند.
  • دوره دوم از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۰: بحث این بود که تولید ناخالص ملی افزایش پیدا کند و به هزار میلیارد دلار برسد. چین موفق بود و از یک کشور گرسنه به یک کشور نیمه صنعتی تبدیل شد.
  • دوره سوم تا سال ۲۰۵۰: هدف کسب استانداردهای توسعه یافتگی هست.

در حال حاضر میانه این راه هستیم. ایران ۳۰ سال است با چین تعامل دارد اما هم پای چین پیشرفت نکرده است. علت های مختلفی داشته و یکی از علت ها این بوده که ایران هیچ مطالعه ای برای درک برنامه های دولت و کشور چین نداشته است. چه بخشی از برنامه دوره سوم چین منطبق با ایران است؟ در چه قسمت هایی می توانیم همراه چین باشیم و از امتیازات آن بهره مند شویم؟ مدل توسعه یافتگی چین سه استراتژیک به همراه دارد:

  • به کارگیری استراتژی فعال برای برقراری اتصالات زیربنایی کشورهای دارای انرژی
  • فراهم آوردن شرایط لازم برای حضور شرکت های چینی در منطقه خاورمیانه
  • تشویق سرمایه گذاران خارج از چین برای سرمایه گذاری روی برنامه چین

اندیشکده ما قصد دارد اقدامات متفاوتی را در حوزه های مختلف انجام دهد. با دانشگاه های ایرانی و چینی توافق نامه هایی را در سال جاری و آتی امضا خواهیم کرد که مشکلات موجود بر سر راه ارتباط ایران و چین از بین برود. نتایج مطالعات به تعمیم روابط دو کشور منتج خواهد شد. حوزه های مختلفی برای اندیشکده در نظر گرفته شده است و کمیته های مختلفی داریم. ما سفرای ادوار رو می خواهیم دعوت کنیم و به دنبال این هستیم ۴۰ سال تجربه سفرا را مکتوب کنیم و مشکلات عارضه یابی شود. سفیر بعدی که به چین می رود با مکتوباتی به چین برود و بداند چه اتفاقاتی در چین افتاده است. کمیته های اندیشکده عبارتند از:

  • کمیته تجاری: مطالعه تاریخ تجارت دو کشور، مطالعه موانع توسعه تجارت دو کشور، مشاوره به تجار دو کشور، شناسایی بازارهای بالقوه دو کشور، اموزش تجار دو کشور
  • کمیته فرهنگی: تدوین و معرفی مشترکات فرهنگی، برگزاری مراسم مشترک فرهنگ، برگزاری تورهای فرهنگی
  • کمیته علمی و تحقیقاتی: انجام پروژه های مشترک تحقیقاتی بین دانشگاه ها، انجام رساله دکترای مشترک بین دانشگاه ها، تبادل دانشجو بین دو کشور، بورس دانشجو بین دو کشور، تعریف پروژههای علی تحقیقاتی در صنایع مختلف، اعزام تیم های علمی به منظور انتقال و تبادل علوم، برگزاری همایشهای علمی مشترک
  • کمیته محیط زیست: مطالعه عوامل مخرب و آلاینده‌های مختلف محیط زیست و تبادل تجربیات دو کشور، به‌کارگیری فناوریهای سازگار با محیط زیست و ارائه دستورالعمل های زیست‌ محیطی برای مکان‌یابی محل استقرار واحدهای صنعتی بزرگ، کشاورزی و سکونت‌گاه‌های انسانی، گسترش همکاریهای دو کشور در زمینه محیط زیست، گسترش آگاهی زیست‌محیطی
  • کمیته راه ابریشم: برسی ژووپولیتیک راه و زوایای راه ابریشم، بررسی دیپلماسی راه ابریشم، مطالعه رخدادها و روندهای راه ابریشم
  • کمیته علوم سیاسی: تشکیل تیم مطالعاتی قرارداد ۲۵ ساله، تحلیل تعاملات سیاسی ۱۰۰ ساله دو کشور، تدوین برنامه مشترک تعاملات سیاسی تا ۲۰۵۰
  • کمیته حقوقی و داوری: بررسی مسایل و مشکلات حقوقی تجار دو کشور، مطالعه و ایجاد ساختار داوری حقوقی دو کشور، آموزش حقوق و قانون تجارت چین برای تجار ایرانی، اموزش حقوق و قانون تجارت ایران برای تجار چینی

امیدوار هستیم حضور اعضای اندیشکده منتج به نتایجی شود که تابحال در زمینه روابط ایران و چین حاصل نشده است. چین بزرگترین شریک استراتژیک ما است اما ما دهمین شریک چین نیز نیستیم؛ معنی این جمله این است که ما باید به فکر باشیم و برای چین اهمیتی ندارد که روابطش با ایران در چه وضعیتی است. در سال های گذشته ما نه متولی مشخص و نه برنامه مشخص و نه کتابچه مشخصی برای ارتباط با چین داشته ایم.»

دکتر حسین قاهری و توضیحات پیرامون نمایشگاه متاورس ایران و چین

خدمات ارائه شده در نمایشگاه متاورس ایران و چین به شرح زیر می باشد:

  • برگزاری غرفه ها به صورت مجازی و امکان تبادل اطلاعات و فایل ها در بستر پیامرسان وی چت Wechat
  • حضور شرکت های ایرانی و بازدید آنلاین از کارخانجات ایرانی توسط تجار و بازرگانان کشور چین
  • ایجاد کردن بستری جهت افزایش مراودات تجاری و فعالیت های اقتصادی میان دو کشور ایران و چین
  • باز کردن هر چه بیشتر مسیر واردات و صادرات از مبدا و مقصد هر دو کشور و افزایش مبادلات مالی و بازرگانی در بستر امن مرکز تجاری ایران و چین با مجوز رسمی و حمایت سازمان توسعه تجارت ایران

نمایشگاه واردات شانگهای در آبان ماه ۱۴۰۲ برگزار می شود و در این نمایشگاه کشور ایران یک پاویون علمی دارد. امسال این پاویون به صورت نوین اجرا خواهد شد و بستر آن متاورس است. شرکت ها نمایش فیزیکی کالا نخواهند داشت و در قالب مانیتورها به نمایش در خواهد آمد. شرکت ها می توانند از محصولات خود تصویربرداری ۵ بعدی انجام داده و در یک سالن با عینک VR این محصولات در نمایشگاه به نمایش در خواهد آمد. شرکت های چینی می توانند اطلاعات شرکت های ایرانی را مشاهده و درخواست جلسه آنلاین با این شرکت ها دهند. برای اولین بار است که ایران با یک تکنولوژی جدید در نمایشگاه های بین المللی حاضر می شود و بسیاری از شرکت ها می توانند در این امر مشارکت کنند. همچنین قرار است از سنت های ایران در بستر متاورس نیز استفاده شود. استفاده از نمایش هایی نظیر گلاب گیری، قالی بافی و مواردی از این دست در بستر متاورس اجرا می شود و افراد با عینک واقعیت افزوده در سینمای ۵ بعدی می توانند حضور واقعی را در این فضا حس کنند. فرض می توانند بوی گلاب را حس کنند. این امر برای اولین بار توسط مرکز تجاری ایران در چین در نمایشگاه شانگهای اجرا می شود.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پدرام جابری
پدرام جابری
1 سال قبل

عرض ادب و احترام
در سایت دیگری دیدم که نمایشگاه شانگهایی که شما هم ازش صحبت کردید در دی ماه ۱۴۰۲ برگزار می شود.نهایتا ابان برگزار می شود یا دی ماه؟

siavash
مدیر
پاسخ به  پدرام جابری
1 سال قبل

درود
آبان ماه برگزار میشود عزیز

keyboard_arrow_up
2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x